hundertwasserblog

Home » Station Uelzen » Kunstzinnige Openbare Toiletten

Kunstzinnige Openbare Toiletten

Kunstzinnige Openbare Toiletten

Zoals jullie begrijpen, was ik al jaren een bewonderaar van het werk van Hundertwasser. Toen ik in 1999 dan ook hoorde dat hij in zijn woonplaats in Nieuw Zeeland op ‘zijn eigen-wijze’ de gemeenschap had verlevendigd met ‘Kunstzinnige Openbare Toiletten’, vond ik dat zo leuk dat ik kontakt heb gezocht.
Zelf probeerde ik in Almere namelijk ook ‘kunstzinnige’ openbare toiletten te realiseren omdat die voorzien in een ‘behoefte’! (niet alleen letterlijk maar op velerlei gebied). De behoefte aan kunst kun je niet zwart op wit krijgen, maar naar mijn mening zouden bewoners dat leuk vinden vooral als ze er zelf bij betrokken zouden worden. Dus heb ik kontakt opgenomen maar helaas…Hundertwasser ging eerst na zoveel jaar op reis naar zijn geboorteland Oostenrijk….en helaas….die afspraak is niet doorgegaan want op 19 februari 2000 overleed hij aan een hartaanval.

Toch, na enige tijd, bleek dat de bezieling mijnerzijds niet weg was, misschien kon er iets gebeuren op dit gebied ‘in de stijl van Hundertwasser’?
In maart 2000 heb ik een plan gepresenteerd aan de gemeenteraad Almere. Men was meer of minder enthousiast maar met name de bewoners (met dank aan de pers) reageerden bijzonder enthousiast op dit idee. Ook professor Schuyt, die (samen met collega professor Deben) net een onderzoek had afgerond over ‘Sociale Cohesie in Almere’, was laaiend enthousiast. Hij riep: ‘dat is nu precies wat Almere nodig heeft!’

Gevolg was dat er in de begroting geld gereserveerd werd voor twee ‘Pilots’ (uitprobeer-projekten): één in Almere-Buiten en één in Almere-Haven.

Klonk allemaal leuk maar dat geld werd doorgeschoven en vervolgens bleek er op de begroting van 2002/2003 een giga-bedrag te staan…dat vanzelfsprekend direkt geschrapt werd. Overal moet per slot op bezuinigd worden, dus deze idiote bedragen vielen als eerste…heel jammer dus!
Dit betekende dat men totaal niet begrepen had hoe Hundertwasser werkt. Juist Hundertwasser riep namelijk regelmatig ‘niet alle afval is ook vuil’ omdat je dat zogenaamde ‘afval’ vaak heel goed kunt hergebruiken. Dus het hoeft niet onbetaalbaar te zijn, de invulling is belangrijk!

Greta Verduin


De foto’s zijn van de openbare toiletten die Hundertwasser heeft ontworpen voor Kawakawa in Nieuw Zeeland.

Meer informatie op de website van Greta Verduin

